Της Ρούλας Σαλούρου
Αύξηση εισφορών σε εμπόρους, βιοτέχνες, γιατρούς, δικηγόρους, μηχανικούς, δημοσιογράφους, μισθωτούς, δημοσίους υπαλλήλους αλλά και αγρότες, και μείωση των συντάξεων, ακόμη και σε Ναυτικούς, προβλέπει μεταξύ άλλων το σχέδιο νόμου που εξειδικεύει τις προβλέψεις του Μεσοπρόθεσμου.
Επιβάλλεται επίσης, από 1/8/2011 αύξηση ειδικής εισφοράς και στις κύριες συντάξεις άνω των 1.700 ευρώ, επιπρόσθετη εισφορά, στις συντάξεις άνω των 1.700 ευρώ, για τους συνταξιούχους που είναι μικρότεροι των 60 ετών, ενώ από τις αρχές Σεπτεμβρίου, θα μπει ειδική εισφορά και στις επικουρικές συντάξεις άνω των 300 ευρώ.
Από τον Αύγουστο, θα ξεκινήσει η παρακράτηση επιπλέον 1% υπέρ ανεργίας στους μισθωτούς, με εργοδότες και εργαζόμενους να μοιράζονται ισομερώς την επιβάρυνση (από 0,5%). Ειδική εισφορά υπέρ ανεργίας, και μάλιστα της τάξης του 2% θεσπίζεται στο δημόσιο τομέα, ενώ ένα επιπλέον 3% καταβάλλεται για τη... διάσωση του μειωμένου εφάπαξ.
Από 1η Αυγούστου 2011, θεσπίζεται ειδική μηνιαία εισφορά ύψους 10 ευρώ που καταβάλλεται από τους ασφαλισμένους – αυτοτελώς και ανεξάρτητα απασχολούμενους των ταμείων ΟΑΕΕ, ΕΤΑΑ και ΕΤΑΠ – ΜΜΕ. Η εισφορά αυτή θα κατευθύνεται σε ειδικό λογαριασμό ανεργίας που δημιουργείται στον ΟΑΕΔ, με οικονομική και λογιστική αυτοτέλεια.
Αντιθέτως, η ειδική εισφορά υπέρ ΟΑΕΕ επί του τζίρου των επιχειρήσεων, θα εφαρμοστεί από το 2013, μετά από απόφαση των αρμόδιων υπουργών.
Αυξάνεται και μάλιστα σημαντικά, από 1/1/2012, η συμμετοχή των αγροτών στον κλάδο σύνταξης του ΟΓΑ, μέσα από τη μετατροπή της 5ης ασφαλιστικής κλάσης, ως την ανώτερη υποχρεωτική βαθμίδα ασφάλισης καθώς και την αναγκαστική μετάβαση των ασφαλισμένων σε νέα κλάση, ανά 3 χρόνια.
Όλοι οι δημόσιοι υπάλληλοι αλλά και οι εργαζόμενοι στη ΔΕΗ που κατέθεσαν από την 1η Ιανουαρίου του 2010 και εφεξής τα χαρτιά τους για συνταξιοδότηση, στο Ταμείο Πρόνοιας Δημοσίων Υπαλλήλων και στο ΤΑΥΤΕΚΩ (κλάδος ΔΕΗ) αντιστοίχως, θα υποστούν περικοπή του εφάπαξ. Για το δημόσιο, η περικοπή ορίζεται στο 10%, ενώ για τους εργαζόμενους στη ΔΕΗ 15%. Βέβαια, δεν αρκεί μόνο η περικοπή για να ξεμπλοκάρει η μείωση, και για το λόγο αυτό, θα αυξηθεί η εισφορά υπέρ εφάπαξ των εν ενεργεία δημοσίων υπαλλήλων κατά 1%, ενώ θα θεσπιστεί και αντίστοιχη εισφορά της τάξης του 2% στους συνταξιούχους.
Με ειδικές διατάξεις, επανακαθορίζεται το ποσό βάσει του οποίου υπολογίζεται το ανώτατο πλαφόν στης κύριες συντάξεις, ώστε αφενός να εφαρμόζεται για όλα τα ταμεία, αφετέρου να συμπεριλαμβάνονται στον υπολογισμό και τα οικογενειακά επιδόματα.
Οι συντάξεις συμπεριλαμβανομένων και των βοηθημάτων που καταβάλλονται από το Ναυτικό Απομαχικό Ταμείο (ΝΑΤ), όπως είχαν διαμορφωθεί την 31-12-2010, μειώνονται αναδρομικά, από 1η Ιανουαρίου του 2011, κατά 6%.
Από την ίδια ημερομηνία, οι καταβαλλόμενες συντάξεις συμπεριλαμβανομένων και των βοηθημάτων του ΝΑΤ, αναπροσαρμόζονται μόνο με διάταξη ειδικού νόμου, καταργούμενης κάθε γενικής ή ειδικής διάταξης νόμου ή κανονιστικής πράξης, με την οποία προβλέπεται η αναπροσαρμογή ή η αύξηση σύνταξης ή βοηθήματος που καταβάλλεται από το ΝΑΤ.
Από 1/8/2011, οι διατάξεις για αύξηση της ειδικής εισφοράς και αύξηση της εισφοράς υπέρ ανεργία, των εργαζομένων κατά 0.5% και των εργοδοτών κατά επίσης 0.5%, ισχύουν και για τους συνταξιούχους του Ενιαίου Ταμείου Ασφάλισης Τραπεζοϋπαλλήλων.
Αυξάνονται από την αρχή του 2012 και οι εισφορές και στους ασφαλισμένους των πρώην λεγόμενων ειδικών ταμείων και νυν ΕΤΑΑ. Αναλυτικά, προβλέπεται:
α) Οι ασφαλισμένοι στον κλάδο κύριας ασφάλισης του Ενιαίου Ταμείου Ανεξάρτητα Απασχολουμένων (Ε.Τ.Α.Α.) – Τομέας Μηχανικών και Εργοληπτών Δημοσίων Έργων (Τ.Σ.Μ.Ε.Δ.Ε.), Τομέας Σύνταξης και Ασφάλισης Υγειονομικών (Τ.Σ.Α.Υ.), Τομέας Ασφάλισης Νομικών (Τ.Α.Ν.) – που έχουν υπαχθεί στην ασφάλιση οποιουδήποτε φορέα κύριας ασφάλισης ή το Δημόσιο μέχρι 31/12/1992, και ασφαλίζονται στους ανωτέρω Τομείς ως ελεύθεροι επαγγελματίες, πέραν της προβλεπόμενης από γενικές ή καταστατικές διατάξεις εισφοράς ασφαλισμένου, καταβάλλουν πρόσθετη μηνιαία εισφορά ύψους δύο 2% επί του ποσού της 1ης ασφαλιστικής όπως ισχύει.
β) Στους κλάδους επικουρικής ασφάλισης, πρόνοιας και ασθένειας του Ενιαίου Ταμείου Ανεξάρτητα Απασχολούμενων (Ε.Τ.Α.Α.) τα ανωτέρω πρόσωπα καταβάλλουν πρόσθετη εισφορά ύψους 0,6%, 4% και 0,65% αντίστοιχα στους Τομείς, επί του ποσού της 1ης ασφαλιστικής κατηγορίας όπως ισχύει.
γ) Στην Ειδική Προσαύξηση του Τ.Σ.Μ.Ε.Δ.Ε. καταβάλλεται πρόσθετη εισφορά ύψους 2%, επί του ποσού της 1ης ασφαλιστικής κατηγορίας όπως ισχύει.
δ) Στον Κλάδο Μονοσυνταξιούχων του Τ.Σ.Α.Υ. καταβάλλεται πρόσθετη εισφορά ύψους 1% επί του ποσού της 1ης ασφαλιστικής όπως ισχύει.
Για όλους τους παραπάνω ασφαλισμένους του ΕΤΑΑ, που μπήκαν στην ασφάλιση από το 1993 και μετά, καθίσταται υποχρεωτική η μετάταξή τους σε νέα ασφαλιστική κατηγορία ανά τρία έτη.
Στο σχέδιο νόμου υπάρχει και μια καλή, περιορισμένης απόδοσης, όμως, διάταξη, που αφορά σε περίπου 100.000 χαμηλοσυνταξιούχους που μέχρι σήμερα δεν λάμβαναν ΕΚΑΣ. Έτσι, και παρ’ ό,τι με την αναπροσαρμογή του αφορολόγητου ορίου, θα πράγματα θα αλλάξουν προς το χειρότερο για πολλούς δικαιούχους, θεσπίζεται μία ακόμη κατηγορία δικαιούχων, που θα λαμβάνουν ΕΚΑΣ ύψους 30 ευρώ το μήνα. Αναλυτικά, η διάταξη ορίζει πως για εισόδημα από 8.353,39 ευρώ μέχρι 9.200,00 ευρώ, το ΕΚΑΣ ορίζεται στα 30,00 ευρώ.
Εργασιακά
Βάσει τους σχεδίου νόμου, οι αλλαγές στις εργασιακές σχέσεις αφορούν, στις συμβάσεις ορισμένου χρόνου, όπου εκτός από την επέκταση της διάρκειάς τους προβλέπεται ότι οι πρόωρη καταγγελία της σύμβασης ορισμένου χρόνου, θα μετατρέπει τη σύμβαση σε αορίστου, προκειμένου να καταβάλλεται με την ισχύουσα νομοθεσία για τις αορίστου χρόνου συμβάσεις, η αποζημίωση.
Αναλυτικά, προβλέπεται:
Σύμβαση εργασίας ορισμένου χρόνου, η οποία περιλαμβάνει όρο για πρόωρη καταγγελία της με εφαρμογή της ισχύουσας νομοθεσίας ως προς την αποζημίωση απόλυσης για τις συμβάσεις εργασίας αορίστου χρόνου, μετατρέπεται αυτοδικαίως σε σύμβαση εργασίας αορίστου χρόνου κατά την καταγγελία.
Επεκτείνεται η διάρκεια των συμβάσεων ορισμένου χρόνου, σε 3 χρόνια, με δικαίωμα ανανέωσης έως 3 φορές, μέσα σε αυτό το διάστημα. Στο νομοσχέδιο προβλέπεται επίσης, πως η χωρίς περιορισμό ανανέωση συμβάσεων εργασίας ορισμένου χρόνου είναι επιτρεπτή, αν δικαιολογείται από έναν αντικειμενικό λόγο. Αντικειμενικός λόγος υφίσταται ιδίως:
Αν δικαιολογείται από τη μορφή ή το είδος ή τη δραστηριότητα του εργοδότη ή της επιχείρησης, ή από ειδικούς λόγους ή ανάγκες, εφόσον τα στοιχεία αυτά προκύπτουν αμέσως ή εμμέσως από την οικεία σύμβαση, όπως η προσωρινή αναπλήρωση μισθωτού, η εκτέλεση εργασιών παροδικού χαρακτήρα, η προσωρινή σώρευση εργασίας, ή η ορισμένη διάρκεια βρίσκεται σε συνάρτηση με εκπαίδευση ή κατάρτιση, ή γίνεται με σκοπό τη διευκόλυνση μετάβασης του εργαζομένου σε συναφή απασχόληση, ή γίνεται για την πραγματοποίηση συγκεκριμένου έργου ή προγράμματος ή συνδέεται με συγκεκριμένο γεγονός, ή αναφέρεται στον τομέα των επιχειρήσεων αεροπορικών μεταφορών και των επιχειρήσεων που ασκούν δραστηριότητες παροχής υπηρεσιών αεροδρομίου εδάφους και πτήσης.
Όσον αφορά στη διευθέτηση του χρόνου εργασίας (ελαστικό 8ωρο), το σχέδιο νόμου προβλέπει:
Σε επιχειρήσεις στις οποίες εφαρμόζεται συμβατικό ωράριο εργασίας έως 40 ωρών εβδομαδιαίως, επιτρέπεται για μία χρονική περίοδο (περίοδος αυξημένης απασχόλησης) ο εργαζόμενος να απασχολείται 2 ώρες την ημέρα επιπλέον των 8 ωρών, υπό την προϋπόθεση ότι οι επιπλέον των 40 (ή του μικρότερου συμβατικού ωραρίου) ώρες εργασίας την εβδομάδα αφαιρούνται από τις ώρες εργασίας μιας άλλης χρονικής περιόδου (περίοδος μειωμένης απασχόλησης). Αντί της παραπάνω μειώσεως των ωρών εργασίας, επιτρέπεται να χορηγείται στον εργαζόμενο ανάλογη ημερήσια ανάπαυση (ρεπό) ή συνδυασμός μειωμένων ωρών εργασίας και ημερών αναπαύσεως. Το χρονικό διάστημα των περιόδων αυξημένης και μειωμένης απασχόλησης δεν υπερβαίνει συνολικά τους 6 μήνες σε διάστημα 12 μηνών (περίοδος αναφοράς).
Ο εργαζόμενος έχει δικαίωμα να αρνηθεί την παροχή της επιπλέον αυτής εργασίας, αν δεν είναι σε θέση να την εκτελέσει και η άρνηση του δεν είναι αντίθετη με την καλή πίστη. Αυτή η άρνηση του εργαζομένου να παράσχει την επιπλέον εργασία δεν συνιστά λόγο καταγγελίας της σύμβασης εργασίας του.
Οι ώρες εργασίας ανά εβδομάδα δεν επιτρέπεται να υπερβαίνουν τις 48 ώρες, κατά μέσο όρο, σε περίοδο 6 μηνών, συμπεριλαμβανομένων και των ωρών υπερεργασίας και νομίμων υπερωριών.
Η Διευθέτηση του χρόνου εργασίας καθορίζεται με επιχειρησιακές συλλογικές συμβάσεις εργασίας ή συμφωνία του εργοδότη με συνδικαλιστική οργάνωση στην επιχείρηση που αφορά τα μέλη της ή συμφωνία του εργοδότη και του συμβουλίου των εργαζομένων ή συμφωνία του εργοδότη και ένωσης προσώπων. Η ένωση προσώπων μπορεί να συσταθεί από το 25% τουλάχιστον των εργαζομένων στην επιχείρηση που απασχολεί πάνω από 20 εργαζομένους και 15% εφόσον ο συνολικός αριθμός των εργαζομένων στην επιχείρηση είναι κατ’ ανώτατο αριθμό 20 εργαζόμενοι.
Για την απασχόληση των νέων με μισθό μειωμένο κατά 20%, το σχέδιο νόμου προβλέπει ότι, νέοι, ηλικίας από 18 έως 25 ετών, είναι δυνατόν να συνάπτουν με εργοδότες, συμβάσεις εργασίας για την απόκτηση επαγγελματικής εμπειρίας, διάρκειας μέχρι 24 μήνες και με αποδοχές μικρότερες έως 20% από τις προβλεπόμενες για νεοπροσλαμβανόμενο, χωρίς προϋπηρεσία της ειδικότητά τους, όπως αυτή ορίζεται στην οικεία συλλογική σύμβαση εργασίας (ομοιοεπαγγελματική, κλαδική, επιχειρησιακή ή εθνική γενική) και ασφαλίζονται στους κλάδους σύνταξης, ασθενείας σε είδος και επαγγελματικού κινδύνου του ΙΚΑ.
Οι νέοι που συνάπτουν συμβάσεις εργασίας της παραγράφου 1 προσλαμβάνονται πλέον του υφιστάμενου προσωπικού που οι εργοδότες απασχολούν.
Οι εργοδότες που συνάπτουν τέτοιες συμβάσεις εργασίας υποχρεούνται να μην έχουν προβεί κατά τους τελευταίους 3 μήνες πριν από τη σύναψη συμβάσεων απόκτησης εργασιακής εμπειρίας σε μείωση του προσωπικού που απασχολούν, αλλά ούτε να προβούν σε μείωση του προσωπικού που απασχολούν κατά τη διάρκεια ισχύος των νέων συμβάσεων.
Πηγή:www.capit al.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου